En trasig kulbana skulle slängas. Då kom ett barn på att de kunde bygga många små kulbanor. En bra ide som gav såväl samspel,fantasi och teknik/konstuktion,

En bra ide som gav såväl samspel,fantasi och
teknik/konstuktion,

För att låta barnen som ska börja skolan skapa band med kommunala förskolans barn försöker vi få till träffar. Här har vi gymnastik ihop.

Hjälper till att ta bort farliga småspikar. Riktigt stolt när jobbet var klart.

Först byggde fröken ett torn, sen byggde barnet ett likadant. Stolthet när tornet var klart och blev lika.

Barns förmåga ska inte underskattas :D

Barns förmåga ska inte underskattas 😀

Vi blev bjudna av 5:orna på skolan till teater, Hans och Greta. Barnen tyckte det var mycket spännande. Ett bra samarbete mellan skola och förskola :D

Vi blev bjudna av 5:orna på skolan till teater, Hans och Greta.
Barnen tyckte det var mycket spännande.
Ett bra samarbete mellan skola och förskola 😀

Vi har förmånen att ha "lugna rummet" är man trött och behöver vara ifred så kan man alltid ligga här en stund.

Vi har förmånen att ha ”lugna rummet” är man trött och behöver vara ifred så kan man alltid ligga här en stund.

Vi små fjärilar tycker mycket om våra samlingar

samling fjärilar 6

De tränar turtagning, motorik, språk, samspel, tålamod, självkänsla, mm, på sina samlingar.

Sångburkarna är alltid uppskattade. I burken ligger ett djur/föremål som vi kan sjunga en sång om.

Barnen älskar att bygga med järnvägen. Här tränar de konstruktion, matte, samspel, teknik mm, av bara farten i leken.

Vi har sagolådor med olika sagor som alla barn älskar. genom dessa får barnen bland annat god språkutveckling. Samt ökar sin förståelse.

Vi har sagolådor med olika sagor som alla barn älskar.

Lammet som räknade till 10

Här har vi bytt några karaktärer. Något vi ofta gör för att utmana såväl genus som våra normer. Ex i ”Guldlock och de tre björnarna” har vi tagit olika versioner. En med två mammor, en med två pappor, en med en stoor mamma björn. Vi har hundpappor med rosa rosetter mm.mm

Här berättar ett barn om den "lilla lilla gumman" för hela barngruppen.

Här berättar ett barn om den ”lilla lilla gumman” för hela barngruppen.

En härlig lek med små bebisar som alla heter Lennart och en pool som de badar i.

Lek efter erfarenheter i dockskåpet. Dockbarnet får vatten, mamman och pappan pussas sen vill alla sitta i soffan.

Vi har läsvila varje dag. Den syftar mycket till att ägna en stund till att bara slappna av, låta såväl kropp som öron och mun vila en stund. Barnen läser en bok i lugn och ro innan fröken kommer och läser högt.

Barnen läser en bok i lugn och ro innan fröken kommer och läser högt.

Vinbärsplockning till vinbärskaka

image

Ett barn undrar om mjölk blir rosa om vi häller i röd karamellfärg. Vi provar

image