Små barn fikar i skogen

Utflykt till skogen

Filiorum är en en-avdelningsförskola som har förmånen att ligga i ett naturskönt område med skogen tätt inpå knuten. Lokalerna vi vistas i är stora och rymliga, rummen är många och alla barn kan få den avskildhet eller sociala kontakt som de önskar/har behov av. Personaltätheten är hög, en-avdelning innebär färre ansikten för barnen att behöva möta och lära känna vilket ger barnen en lugnare vardag. Vår pedagogiska inriktning är främst att arbeta med värdegrunden, vänskap och empati då vi tror att den viktigaste grunden för att barnen ska utvecklas och må bra är att de känner trygghet och närhet med sig själv och sin närmaste omgivning. Men också för att barn idag växer upp i ett socialt samhälle som ställer höga krav på att dem att hantera många sociala koder. I övrigt så har vi ett medvetet tänk och arbetar målmedvetet men lekfullt med förskolans läroplan, allt för att barnen ska utvecklas och lära genom lek och eget intresse. Att barnen vid hemgång efter en dag på Filiorum känner sig glad och nöjd är viktigt för oss.

Vi är ute i friska så mycket det bara går och utnyttjar alla våra väderlekar och årstider på bästa sätt. Att använda skogens miljö för lek och upptäckarglädje är en självklarhet och något vi gör planerat en gång i veckan, och så fort tillfälle ges utöver det. Vi tar gärna med oss någon form av matsäck, (ibland bara frukt, ibland lite lättare matsäck och  ibland lunch) och äter den på något mysigt ställe i skogen. I köket bakas eget bröd, syltas och görs egen müsli. På vår gård växer vinbär, körsbär och äpplen som barnen kan plocka och njuta av. När vädret tillåter lagar vi mat i muurika över öppen eld som vi äter i vår slogbod på gården. När barnet fyller år så får hen baka och bjuda sina vänner på kalas.

Vi är ett härligt arbetslag som verkligen tror på det vi gör med högt i tak och ett tillåtande klimat. Vi har roligt tillsammans i såväl arbetslaget som med era barn. Att vi är ett föräldrarkooperativ är bara till barnens fördel då ett nära samarbete alltid finns. Du som förälder får en mycket bra insyn i ditt barns vardag och bra möjligheter till att påverka verksamhetens utveckling. Vi jobbar nära tillsammans och du får en härlig uppdatering av ditt barns vardag via vår Förskoleapp.