Förskolebarn besöker en verkstad.

Utflykt till en verkstad.

Filiorums föräldrakooperativ bedriver förskoleverksamhet för barn 1-6 år. Verksamheten bedrivs i enlighet med styrdokumentet Läroplan för förskolan, Lpfö 98 reviderad 2018, samt skolplan för Mora kommun. Varje höst upprättar vi en lokal arbetsplan med prioriterade mål som syftar till att kartlägga just den barngrupps om finns just nu. Genom barnintervjuer och observationer planerar vi hur vi på bästa sätt ska lägga upp vårt arbete för att kvalitetssäkra Filiorums pedagogiska arbete samt att  förhindra kränkningar av olika slag.

Vi anser att den viktigaste grunden för att barn ska kunna utvecklas och lära är att de känner sig trygga. Empati och vänskap är områden som vi gärna vill hjälpa barnen att utveckla.

Lokal arbetsplan ht2020/vt2021

Alla är olika och lika bra 
NORMER OCH VÄRDEN
  • Ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället.

Syfte

  • Skapa förståelse för hur samhället är uppbyggt och alla yrken har en viktigt uppgift för att samhället ska fungera. Varje person delaktighet i samhället är lika mycket värda. Vi vill skapa ett intresse kring olika yrken för att upplysa om olika yrken för framtida val i livet. Skapa ett hållbart samhälle.

Hur?

  • Vi i personal behandlar varandra med respekt och visad hänsyn för att vara goda förebilder inför barnen.  
  • Genom att ge barnen förutsättningar att förstå sambandet mellan Kungaskogen och mänskliga rättigheter, kan vi tillsammans arbeta mot målet. Genom att arbeta med Vännerna i Kungaskogen uppmuntrar vi barnen att respektera och hjälpa varandra. 
  • I vardagliga situationer uppmuntrar vi barnen att kommunicera, lyssna och leva sig in i andras känslor. Respektera varandras åsikter och känslor för att skapa en medvetenhet om allas lika värde 
  • Genom att uppmuntra barnens goda handlingar skapar vi en bättre sammanhållning i gruppen. Vi delar även upp barnen i varierade mindre grupper i både lärarledda och icke lärarledda tillfällen, som i sin tur kan bidra till minskade konflikter. 
  • Vi ger barnen förutsättningar att önska och påverka dagliga aktiviteter samt sin lärandemiljö, vilket ger barnen inflytande i förskolan.

UTVECKLING OCH LÄRANDE

  • Utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.
  • Sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer och förståelse för värdet av at leva i ett samhälle präglat av mångfald samt intresse för det lokala kulturlivet. 

Syfte

  • Vi har flera barn som behöver stärka sin förmåga att utveckla ett rikt språk för att kunna kommunicera. Vi vill uppmuntra barnen att kommunicera verbalt samt möjlighet att göra sig förstådd med hjälp av TAKK. 
  • Vi vill skapa nyfikenhet hos barnen gällande språkliga olikheter och varierade familjekulturer. Detta för att stärka barnens individuella och gruppens kulturella identiteter.  .

Hur?

  • Genom att arbeta med temaarbetet och Praxis kommer vi att kunna arbeta med språk i undervisningen samt i den vardagliga utbildningen där barnen kommer utmanas att kommunicera verbalt med varandra.
  • Vi kommer att arbeta med språkpåsar på samlingar för att stärka barnens språkutveckling. Vi kommer att följa instruktioner.  
  • För att ge barnen förutsättningar för förståelse kring mångfald och kulturella olikheter, arbetar vi med kungaskogen. Vi synliggör karaktärernas olikheter samt skapar en koppling till vårt mångkulturella samhälle. 
  • Genom att skapa mer kulturell variation i litteraturen i samband med vila och samlingar.  
  • Skapa en mer inkluderande förskolemiljö. Genom att synliggöra förskolemiljön med bilder och ord på olika språk.  
  • I både styrd undervisning och vardagliga situationer arbetar vi aktivt med att stärka barnens självkänsla och stöttar barnen i att våga vara sig själva.   

BARNS INFLYTANDE

  • Förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar och för miljön i förskolan. 

Syfte

  • Skapa en förståelse för att egna handlingar kan bidra till konsekvenser på olika vis, både positivt och negativt samt tydliggöra skillnaden. 

Hur?

  • Uppmuntra barnens positiva handlingar och arbeta nära barnen för att förhindra negativa handlingar.  
  • Använda Kungaskogen som hjälpmedel att kunna dra kopplingar till situationer där konflikter uppstått.  
  • Vi uppmuntrar barnen att använda en god ton till varandra för att bidra till ett bättre klimat på förskolan. 
  • Vi pratar och visar barnen hur olika handlingar kan leda till olika konsekvenser. Hur det kan kännas när man inte hittar något eller att leksaker går sönder när man leker vårdslöst 

FÖRSKOLA / HEM

  • Grunden är tre heldagars föräldra-aktiv inskolning. Sedan ber vi förälder finnas lättillgänglig närmaste två veckorna utifrån barnets behov. Ansvaret för barnet och föräldern delas mellan oss i personalen då vi tror på att det bästa är att bli trygg med oss alla så fort som möjligt. Om barnet själv knyter an till en personal före de andra tas givetvis hänsyn till detta och den personen finns extra tillgänglig för barnet. Vi har valt tre heldagars då det är en inskolningsform som visat sig fungera för de flesta. Om ett barn visar oro och otrygghet efter dessa tre dagar så förlänger vi dem, allt utifrån barnets och vårdnadshavarens behov. 
  • Föräldrar får en folder som presenterar Filiorum och våra rutiner. Förälder och barn får en personal som har lite extra ansvar för att barnets utvecklingssamtal genomförs.

Delaktighet och inflytande för vårdnadshavare

  • Vi möter alltid upp vid lämning och hämtning för att utbyta information om dagsläget kring barnet och verksamheten. 
  • Föräldrar är delaktiga i Filiorum genom att de är medlemmar i föreningen. Då deltar man i medlemsmöten, årsmöten, föräldramöten, arbetsdagar, utvecklingssamtal, dessutom tillkommer en del andra praktiska göromål som behöver utföras i verksamheten.
  • Vi använder oss av Förskoleappen där man snabbt kan ta del av information och dokumentation som rör förskolan. 
  • Vi erbjuder föräldrar utvecklingssamtal två gånger/år. 
  • På vårterminen deltar föräldrarna i en digital utvärdering där de har möjlighet att påverka och engagera sig i utbildningen.  

Vill du veta mer så är du välkommen att kontakta oss!

personalen@filiorum.se